Herkese merhabalar, bir süredir Broadway aracım ile ilgilenmekteyim sorunların arda arkası kesilmiyor . Her neyse, bugün sizlere aracın karbüratörünü evde nasıl söküp, temizleyip ardından contalarını değişip geri takacağınızı anlatmaya çalışacağım.
Önemli not: Araçta LPG yoktur, anlatacaklarım saf kan benzinli araç için geçerlidir.
Öncelikle şikayetçi olduğumuz sorunlar;
Söküm aşaması;
Kaputu açıyoruz, hava filtresi üzerindeki kırmızı ile işaretli yerlerdeki vidaları söküyoruz. Ardından yeşil ile işaretli kısımdaki tırnakları elimizle bastırarak açıyor ve üst kapağı havaya doğru çekerek çıkarıyoruz.
Ardından karton hortum üzerinde ki kelepçenin vidasını açıyor ve hortumu çekerek çıkarıyoruz.
Sonra hava filtremizi alıyor ve işaretli somunları açık ağız ile söküyoruz.
Söktükten sonra eğer sizde varsa (bende yok) işaretli yerdeki vidayı alttan tutarak açıyoruz.
Not: Bu fotoğrafta gördüğünüz gibi motorun rengi siyah, sanırım gelecek rehberin infosunu vermiş oldum . Neyse konuyu dağıtmayalım, devam.
Ardından hava filtre kutumuzu hafif sağ sol yaparak, çekerek çıkarıyoruz.
Karbüratör karşımızda;
Gördüğünüz gibi berbat halde. Şimdi nasıl söküyoruz bunu anlatalım. Öncelikle aracın kutup başını söküyoruz. eksi (-) tarafı sökmemiz yeterli. Söktükten sonra benzin hortumunun kelepçesini söküp, hortumu çekerek çıkarıyoruz.
Ardından jikle telini söküyoruz.
Kırmızı ile işaretli yerde segman var, alttan bastırarak çıkarıyoruz. (Fırlayabilir bu yüzden bi elinizle etrafını kapatın.) Ardından yeşil ile işaretli yerden kurtarmamız lazım, hafiften düz tornavida ile destekleyerek teli çekiyoruz. Kolayca çıkar.
Şimdi tam tersi tarafta gaz teli ve bir hortum var (hortum her modelde olmayabilir) Hortumu çekerek çıkarıyoruz. Gaz telini ise iki parmakla oynatarak çekiyoruz ve çıkıyor. (Kırmızı işaretli olan gaz telinin karbüratöre bağlantısı)
Ardından karbüratörün arkasında bi hortum bide soket var. İkisinide çekerek çıkarıyoruz.
Şimdi karbüratörün işaretli dört vidasını alyan ile söküyoruz.
Söktükten sonra karbüratörü yan yatırıp alt parçası ile karbüratörü bağlayan bir tane düz vida var onu söküyoruz. (O parçaya bağlı hortumları sökerseniz tüm soğutma suyunuz boşalır.) Eğer radyatörünüzde sadece musluk suyu varsa direk hortumları sökün ve karbüratörü alın kolayca. Ama eğer antifriz varsa o hortumları sökmeyin dediğimi yapın antifriz boşa gitmesin.
Bahsettiğim alt parça bu;
Evet şimdi söktükten sonra bir bakalit var iki tarafında conta olan onuda alıyoruz ve deliği bir bezle falan tıkıyoruz. İçine bir şey giderse büyük sıkıntı çekebilirsiniz.
Karbüratör bu şekilde;
Şimdi bunu bir kovaya koyup kabaca benzinle yıkıyoruz. Yani kabasını alıyoruz (Fırça yardımıyla yıkıyoruz)
Kabasını temizledikten sonra;
Ardından üstündeki üç vidayı söküyoruz. ve karbüratörü ters çevirip iki bölümü birbirinden ayırıyoruz.
Bu alt kısmı detaylıca benzinle yıkıyoruz.
Yeşil ile işaretli olanlar vida gibi çıkar, ancak takarken birebir aynı yere takmayı unutmayın çok önemlidir. Kırmızı ile işaretli olan boğazlar ise havaya doğru çekerek çıkar.
Her parçayı benzinle yıkamayı unutmuyoruz.
**Bu dört vidayı sökerek diyaframı değiştiriyoruz. Diyaframın fotoğrafını bırakıyorum.
Alt tarafı temizledikten sonra diyaframı, üstteki dört tane vidayı ve boğazları taktığımıza göre üst tarafa geçiyoruz.
Fotoğraf almamışım işaretli yerde pim olacak onu küçük bir şeyle ittirip şamandırayı söküyoruz ve eski contamızı alıyoruz.
Sonra üst tarafıda benzinle temizliyoruz.
Ardından yeni contayı oturtup şamandırayı söktüğümüz gibi takıyoruz.
Not: Karbüratörün contalarında sıvı conta kullanmayın.
Ardından söktüğümüz gibi karbüratörün alt ve üst tarafını birleştirip 3 vidasını sıkıyoruz.
Böyle tertemiz olmalı.
Son olarak karbüratörün zengin-fakir karışım ayarını yapıyoruz (Rolanti ve çekişi etkiler, fazla açık olursa çok zengin karışım olacağı için benzin kokusuna neden olur, aracın kolay boğulmasına sebep olabilir). İşaretli vidayı karbüratöre bu vida tarafından bakarken tam sağa çeviriyoruz vidayı sıkıyoruz durana kadar. Ardından sola doğru 3 tam tur çeviriyor ve bırakıyoruz.
Şimdi aracın başına gidiyoruz.
Karbüratörü yan yatırıp altına yeni contayı koyup söktüğümüz alt parçayı denk getirip bir adet vidasını sıkıyoruz. sonra söktüğümüz bakalitin önünü ve arkasını eski contadan arındırıp yeni contaları koyup yerine takıyor ve karbüratörü düzgünce oturtuyoruz.
Dört vidasını takıp sıkıyoruz.
Ardından yukarıdaki sökme işlemlerinin tersini yaparak söktüklerimizi geri takıyoruz.
Not: Sökmüşken benzin hortumlarını kontrol edin eğer çatlak veya kılcal çatlaklar, aşırı sertleşme veya aşırı yumuşama gibi durumlar varsa mutlaka hortumları değiştirin, benzin kaçırması çok tehlikelidir araç alev alabilir.
Araç fan açtığında (hararet seviyesi 3. çizgiye geldiğinde), rolanti ayarını yapıyoruz. Aracın orjinal rolantisi 850-900 civarıdır, ben 1000 olarak ayarlamanızı tavsiye ediyorum tecrübelerim doğrultusunda.
Sonuç;
1) Aracın çekişi iyileşti, rampalarda bayılma sorunu ortadan kalktı.
2) Yağ ve benzin kokusu gitti. (Araca sinmişse gitmesi zaman alacaktır.)
3) Araç artık yaz sıcağında jikleyi çekmeden tek marşta çalışıyor.
4) Araç artık ara çalıştırmalarda hiç gaz vermeden tek marşta çalışıyor.
5) 6700 deviri görüyoruz. (7000 için daha yapılması gerekenler var )
Sorularınız varsa sorabilirsiniz.
Önemli not: Araçta LPG yoktur, anlatacaklarım saf kan benzinli araç için geçerlidir.
Öncelikle şikayetçi olduğumuz sorunlar;
- Araçta çekiş düşüklüğü
- Fazla derecede aracın hem içinde hemde motor bölümünde olan benzin ve yanık yağ kokusu
- İlk çalıştırmada aracın tek marşta çalışmama problemi, 35-40 derece yaz sıcağında araç jikleyi tam çekmeden çalışmıyor. 3 gün üzeri çalıştırmaz isek jikleyi çekmemize rağmen çalışmaması.
- Araç sıcakken gaz vermeden çalışmıyor.
- Yüksek devirlere çıkamama problemi (Benim aracımda 5500 deviri geçmiyordu.)
- Temizlemek için yaklaşık 750ml benzin. (Ben petrolden aldım adamlardan yıllardır benzin aldığımız için tanıyorlar o yüzden verdiler.) Not: Normalde yasak şişeye konulması ama yanınızda aileniz ile gidin yüksek ihtimal verirler, tek giderseniz vermeme ihtimalleri yüksek.
- Düz tornavida (farklı boyutlarda olsa iyi olur bi büyük bi küçük mesela.)
- Alyan takımı (Tam ölçüsünü sonra konuya ekleyeceğim.)
- Karbüratör conta takımı. (Örnek bırakıyorum, internetten veya sanayiden alabilirsiniz ben sanayiden aldım. İlginçtir sanayide daha ucuz. Ör: )
- Falçata (maket bıçağı) Bazı contalar yapışabiliyor onları kazımak için.
- Açık ağız (10luk)
- Boya fırçası
- Gaz diyaframı**
Söküm aşaması;
Kaputu açıyoruz, hava filtresi üzerindeki kırmızı ile işaretli yerlerdeki vidaları söküyoruz. Ardından yeşil ile işaretli kısımdaki tırnakları elimizle bastırarak açıyor ve üst kapağı havaya doğru çekerek çıkarıyoruz.
Ardından karton hortum üzerinde ki kelepçenin vidasını açıyor ve hortumu çekerek çıkarıyoruz.
Sonra hava filtremizi alıyor ve işaretli somunları açık ağız ile söküyoruz.
Söktükten sonra eğer sizde varsa (bende yok) işaretli yerdeki vidayı alttan tutarak açıyoruz.
Not: Bu fotoğrafta gördüğünüz gibi motorun rengi siyah, sanırım gelecek rehberin infosunu vermiş oldum . Neyse konuyu dağıtmayalım, devam.
Ardından hava filtre kutumuzu hafif sağ sol yaparak, çekerek çıkarıyoruz.
Karbüratör karşımızda;
Gördüğünüz gibi berbat halde. Şimdi nasıl söküyoruz bunu anlatalım. Öncelikle aracın kutup başını söküyoruz. eksi (-) tarafı sökmemiz yeterli. Söktükten sonra benzin hortumunun kelepçesini söküp, hortumu çekerek çıkarıyoruz.
Ardından jikle telini söküyoruz.
Kırmızı ile işaretli yerde segman var, alttan bastırarak çıkarıyoruz. (Fırlayabilir bu yüzden bi elinizle etrafını kapatın.) Ardından yeşil ile işaretli yerden kurtarmamız lazım, hafiften düz tornavida ile destekleyerek teli çekiyoruz. Kolayca çıkar.
Şimdi tam tersi tarafta gaz teli ve bir hortum var (hortum her modelde olmayabilir) Hortumu çekerek çıkarıyoruz. Gaz telini ise iki parmakla oynatarak çekiyoruz ve çıkıyor. (Kırmızı işaretli olan gaz telinin karbüratöre bağlantısı)
Ardından karbüratörün arkasında bi hortum bide soket var. İkisinide çekerek çıkarıyoruz.
Şimdi karbüratörün işaretli dört vidasını alyan ile söküyoruz.
Söktükten sonra karbüratörü yan yatırıp alt parçası ile karbüratörü bağlayan bir tane düz vida var onu söküyoruz. (O parçaya bağlı hortumları sökerseniz tüm soğutma suyunuz boşalır.) Eğer radyatörünüzde sadece musluk suyu varsa direk hortumları sökün ve karbüratörü alın kolayca. Ama eğer antifriz varsa o hortumları sökmeyin dediğimi yapın antifriz boşa gitmesin.
Bahsettiğim alt parça bu;
Evet şimdi söktükten sonra bir bakalit var iki tarafında conta olan onuda alıyoruz ve deliği bir bezle falan tıkıyoruz. İçine bir şey giderse büyük sıkıntı çekebilirsiniz.
Karbüratör bu şekilde;
Şimdi bunu bir kovaya koyup kabaca benzinle yıkıyoruz. Yani kabasını alıyoruz (Fırça yardımıyla yıkıyoruz)
Kabasını temizledikten sonra;
Ardından üstündeki üç vidayı söküyoruz. ve karbüratörü ters çevirip iki bölümü birbirinden ayırıyoruz.
Bu alt kısmı detaylıca benzinle yıkıyoruz.
Yeşil ile işaretli olanlar vida gibi çıkar, ancak takarken birebir aynı yere takmayı unutmayın çok önemlidir. Kırmızı ile işaretli olan boğazlar ise havaya doğru çekerek çıkar.
Her parçayı benzinle yıkamayı unutmuyoruz.
**Bu dört vidayı sökerek diyaframı değiştiriyoruz. Diyaframın fotoğrafını bırakıyorum.
Alt tarafı temizledikten sonra diyaframı, üstteki dört tane vidayı ve boğazları taktığımıza göre üst tarafa geçiyoruz.
Fotoğraf almamışım işaretli yerde pim olacak onu küçük bir şeyle ittirip şamandırayı söküyoruz ve eski contamızı alıyoruz.
Sonra üst tarafıda benzinle temizliyoruz.
Ardından yeni contayı oturtup şamandırayı söktüğümüz gibi takıyoruz.
Not: Karbüratörün contalarında sıvı conta kullanmayın.
Ardından söktüğümüz gibi karbüratörün alt ve üst tarafını birleştirip 3 vidasını sıkıyoruz.
Böyle tertemiz olmalı.
Son olarak karbüratörün zengin-fakir karışım ayarını yapıyoruz (Rolanti ve çekişi etkiler, fazla açık olursa çok zengin karışım olacağı için benzin kokusuna neden olur, aracın kolay boğulmasına sebep olabilir). İşaretli vidayı karbüratöre bu vida tarafından bakarken tam sağa çeviriyoruz vidayı sıkıyoruz durana kadar. Ardından sola doğru 3 tam tur çeviriyor ve bırakıyoruz.
Şimdi aracın başına gidiyoruz.
Karbüratörü yan yatırıp altına yeni contayı koyup söktüğümüz alt parçayı denk getirip bir adet vidasını sıkıyoruz. sonra söktüğümüz bakalitin önünü ve arkasını eski contadan arındırıp yeni contaları koyup yerine takıyor ve karbüratörü düzgünce oturtuyoruz.
Dört vidasını takıp sıkıyoruz.
Ardından yukarıdaki sökme işlemlerinin tersini yaparak söktüklerimizi geri takıyoruz.
Not: Sökmüşken benzin hortumlarını kontrol edin eğer çatlak veya kılcal çatlaklar, aşırı sertleşme veya aşırı yumuşama gibi durumlar varsa mutlaka hortumları değiştirin, benzin kaçırması çok tehlikelidir araç alev alabilir.
Araç fan açtığında (hararet seviyesi 3. çizgiye geldiğinde), rolanti ayarını yapıyoruz. Aracın orjinal rolantisi 850-900 civarıdır, ben 1000 olarak ayarlamanızı tavsiye ediyorum tecrübelerim doğrultusunda.
Sonuç;
1) Aracın çekişi iyileşti, rampalarda bayılma sorunu ortadan kalktı.
2) Yağ ve benzin kokusu gitti. (Araca sinmişse gitmesi zaman alacaktır.)
3) Araç artık yaz sıcağında jikleyi çekmeden tek marşta çalışıyor.
4) Araç artık ara çalıştırmalarda hiç gaz vermeden tek marşta çalışıyor.
5) 6700 deviri görüyoruz. (7000 için daha yapılması gerekenler var )
Sorularınız varsa sorabilirsiniz.