Renkler ve renk tonları, geçmişte yaşadığımız olumlu veya olumsuz deneyimlere bağlı olarak bize çeşitli duyguları çağrıştırır.
Marka bilinci oluştururken ve logo renklerinizi seçerken renklerin bu duygusal gücünü hesaba katmanız önemlidir. Başarılı logolardaki renk seçimleri tesadüf değildir.
İster profesyonel bir tasarımcıyla çalışın, ister ücretsiz bir logo oluşturucu kullanın, kullandığınız renklerin bilincinde olmalısınız.
Bu yazımızda, size farklı renklerin ve renk kombinasyonlarının etkisini anlamanız ve buna göre seçim yapmanız için yardımcı olmaya çalışacağız.
Logo Renklerinin Anlamları
Şimdi gelin logoların markalaşma açısından ne gibi kavramları temsil ettiğini açıklayarak ve hangi sektörlerde hangi renklerin popüler olduğuna örnek vererek dikkat etmeniz gereken noktalara bir göz atalım.
- Kırmızı logolar
- Turuncu logolar
- Sarı logolar
- Yeşil logolar
- Mavi logolar
- Mor logolar
- Pembe logolar
- Siyah Beyaz logolar
- Gri logolar
- Kahverengi logolar
- Çok renkli logolar
Kırmızı Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Ateşin rengi, göz alıcı, iştah açıcı, enerji, tutku, güç, cesaret.Kırmızı kan rengi olduğundan vücut fonksiyonlarını hatırlatır, bu yüzden gıda sektörünün vazgeçilmez logo renklerindendir. Hareket, enerji ve tutku gibi kavramları temsil ettiği için eğlence ve moda sektöründe sıklıkla görülür. Dünyaca ünlü pek çok müzik grubu logolarında kırmızı kullanmıştır.
Kırmızı aynı zamanda öfke ve tehlike kavramlarını çağrıştırır. Yani sakin, huzurlu ve dingin bir logo rengi arıyorsanız kırmızı muhtemelen uygun olmayacaktır.
Logonuz için enerji ve tutku gibi mesajlar vermek istiyorsanız kırmızı logo örneklerimize
bir göz atın.
Turuncu Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Parlaklık, sıcaklık, kucak açma, mutluluk, güven duygusu, hafiflik, kolaylık, dinamizm, hız.
Sarı ve kırmızının karışımı olarak dinamiklik ve esneklik gibi kavramları çağrıştırdığından, alışveriş, teknoloji, yemek, spor gibi sektörlerde görülür. Hem eğlenceli hem profesyonel görünmek isteyen şirketler için ideal bir seçim olabilir.
Logonuz için dinamiklik ve güven duygusu gibi mesajlar vermek istiyorsanız turuncu logo örneklerimize bir göz atın.
Sarı Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Cana yakın, iyimser, sıcak, güler yüzlü, dikkat çekici, neşeli, canlandırıcı, mutluluk, sevinç.Dikkat çeken bir renk olduğu için gözden kaçması zordur (sarı taksileri düşünün). Kalabalığın içinde öne çıkmak için iyi bir tercih olabilir. Fakat sarı aynı zamanda ikaz işaretlerinde de kullanılır, bu nedenle her sektör için uygun olmayabilir.
Logonuz için dikkat çekici ve neşeli bir imaj vermek istiyorsanız sarı logo örneklerimize bir göz atın.
Yeşil Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Doğa, yeşillik, güven, temizlik, bütünsellik, tazelik, güç.En yaygın olarak çevre dostu markalar veya çiftçilik, bahçecilik, geri dönüşüm ve yenilenebilir enerji gibi çevre ile ilgili sektörler tarafından kullanılır. Organik ve doğal markalar, yiyecek-içecek markaları, teknoloji-iletişim şirketleri ve ilaç markaları arasında popülerdir.
Logonuz için doğa ve temizlik gibi mesajlar vermek istiyorsanız yeşil logo örneklerimize bir göz atın.
Mavi Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Güven, güvenilirlik, profesyonellik, güç, dinginlik, sakinlik, sessizlik.Güven duygusunu yansıtması nedeniyle genellikle finansal, teknolojik ve sağlık sektörü logolarında kullanılır. Ayrıca sakinlik duygusu iletmek isteyen sağlık ve zindelik markaları arasında popülerdir.
Logonuz için özellikle güven mesajını vermek istiyorsanız mavi logo örneklerimize bir göz atın.
Mor Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Asalet, zenginlik, bilgelik, gösteriş, lüks, yaratıcılık, hayal gücü.Kendine yakın hissettiren, eğlenceli ve davetkar bir renktir. Kullanım alanı çok geniştir. Kozmetik, moda, lüks ürün markaları tarafından kullanılır. Aynı zamanda hayal gücünü temsil ettiği için şekerleme, çikolata ürünleri ve çocuk merkezli markalar arasında yaygındır.
Logonuz için özellikle asalet ve lüks mesajını vermek istiyorsanız mor logo örneklerimize bir göz atın.
Pembe Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Enerjik, canlandırıcı, eğlenceli, şaşırtıcı, gençlik, mutluluk.Çok yönlü ve modern bir renktir. Bir zamanlar kadınsı olduğu düşünülen pembe rengi, son yıllarda güç ve çeşitlilik kazanarak genel anlamda çekici bir logo renk seçimi haline geldi. Moda sektörünün yanı sıra yiyecek-içecek, teknoloji ve kozmetik sektörlerinde görülebilir.
Logonuz için özellikle enerji ve mutluluk kavramlarını vurgulamak istiyorsanız pembe logo örneklerimize bir göz atın.
Siyah-Beyaz Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Klasik, sınırsız, zamanın ötesinde, şık, zarif, ince, sofistike, minimalist, kurumsallık, ciddiyet, saygı.
Çok yönlüdür, harf ve kelime işareti şeklindeki logolara iyi uyum sağlar. Tüm şekil ve boyutlara uyarlanabilme esnekliği sunar. Genellikle büyük markalar tarafından kullanılır. Büyük markalar, dikkat çekecek başka detaylara bile ihtiyaç duymadan, marka kimliklerini siyah-beyaz logo ile şekillendirerek kalabalığın arasından sıyrılmayı başarıyor.
Önemli ipuçları:
- Logolarınızı tasarlarken, başka bir rengi eklemeden önce, ilk olarak siyah-beyaz bir logo oluşturmanızı öneririz.
- Basit tonlarla başladığınızda, rengi düşünmek yerine logonuzun genel görünümüne ve hissiyatına odaklanmış olursunuz.
- Renk eklediğinizde, renkler logonuzu tanımlamak yerine, sadece logo tasarımınızı geliştiren bir etkiye sahip olmalıdır.
Gri Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Dengeli, nötr ve sakinleştirici, profesyonellik, incelik, modernlik.
Siyah-beyazın karışımı olarak dengeyi temsil eder. Neredeyse her tür renkle iyi bir şekilde eşleştirilebilir. Bu açıdan kullanışlı olduğu için birçok sektörde kullanılır.
Kahverengi Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Toprak, güç, güvenilirlik, bütünlük, doğallık, konfor.Doğanın ve toprağın verdiği güven hissine dayanarak, genellikle tamamen doğal veya organik ürünler için kullanılır. Aynı zamanda kahve, çikolata ve biranın rengi olan kahverengi, bu sektörlerde yaygın olarak kullanılan bu tür ürünlerin konforunu çağrıştırır.
Çok Renkli Logolar
Neleri çağrıştırıyor: Yaratıcılık, özgürlük, çok yönlülük, çocuksu olma, cesur, dikkat çekici, akılda kalıcı.Çok renkli logolar yaratıcılık ve özgürlük sunar. Renk cümbüşünden yararlanarak benzersiz bir logo ve akılda kalıcı bir etki yaratma şansı sunar. Ancak çoğu tasarımcı ve pazarlamacı, bunaltıcı, aşırı doygun ve yoğun hissiyat verebileceği için çok renkli logoları tercih etmez.
Önemli ipuçları:
- Çok renkli logolarda genellikle bariz bir renk seçilir ve parlaklık, doygunluk ve tamamlayıcı renklerin bir kombinasyonu ile oynama yapılır.
- Genel kural olarak en fazla üç logo rengine bağlı kalmak iyi bir seçimdir.
- Bu tür logolarda dengeyi ince bir şekilde tutturmak markanızın itibarı ve tutarlılığı açısından çok önemlidir.
Logo Rengi Nasıl Seçilir?
Logo renk paletinizi seçmeden önce, genel marka mesajlarınızın farkında olun.
Logonuzun neyi temsil etmesini istiyorsunuz?
Markanızın iletmek istediği mesaj ne?
Güçlü bir marka kimliği, bu soruları yanıtlamanıza ve karşılığında hedef kitlenize daha etkili bir şekilde ulaşmanıza yardımcı olacaktır.
Logo renklerinizi seçerken dikkat etmeniz gereken birkaç önemli noktaya değinelim:
- Logo renk kombinasyonları
- Renk psikolojisi
- Kültürel önem
- Marka algısı
- Rekabet ortamı
- RGB vs CMYK renk modelleri
- Renk formatı
Logo Renk Kombinasyonları
Renk uyumu konusunda tercihleriniz olabilir. Ancak belirli renklerin uyumuna (veya uyumsuzluğuna) dair ince farkları anlamak, logo tasarımı açısından önemlidir.Öncelikle çeşitli logo renk şemalarına bakmak ve renk uyumu hakkında fikir sahibi olmak, hem görsel olarak çekici hem de anlamlı bir logo oluşturmanıza yardımcı olacaktır.
Genel olarak, logonuz için en fazla üç renk kullanmanızı öneririz. Markanızla ilgili doğru duyguları çağrıştıran renk uyumunu seçmenize yardımcı olması için renk teorisi sisteminden de faydalanabilirsiniz.
Farklı renk kombinasyonlarını test etmenize ve görselleştirmenize yardımcı olabilecek renk paleti araçlarını kullanabilir ve bir logo oluşturucu kullanıyorsanız, önceden tanımlanmış renk şemalarına bakabilirsiniz. Bu tür hazır renk kombinasyonları, renk teorisini hesaba katarak, logo tasarımınızın nasıl görüneceğini hızlı bir şekilde görselleştirir.
Daha iyi anlamak için aşağıdaki renk şemalarına bir göz atalım:
- Tek renkli: Tek bir rengin farklı varyasyonlarıdır. Seçilen ana renk tonuna siyah veya beyaz eklenir. Örneğin, kırmızıya beyaz eklenirse pembe, siyah eklenirse bordoya benzer bir renk oluşur. Bu yeni oluşan renkler (pembe, kırmızı, bordo) tek renkli bir şema oluşturur.
- Benzer renkler: Renk çemberinde yan yana duran kombinasyonlardır. Örneğin, mavi, mavi-mor ve mora benzer renklerdir.
- Tamamlayıcı renkler: Renk çemberinin karşı tarafındaki zıt renklerin bir araya gelmesiyle oluşturulur. Örneğin, mavi-turuncu, sarı-mor veya yeşil-kırmızı zıt ve birbirini tamamlayıcı renklerdir.
- Üçlü renkli: Adından da anlaşılacağı gibi, renk çarkında eşit olarak konumlandırılmış üç renk kullanılır. Örneğin, kırmızı-sarı-mavi ana renklerin üçlüsüdür. Mor-turuncu-yeşil de ara renklerin üçlüsüdür.
- Dört renkli: Hepsi renk çemberinde birbirinden eşit uzaklıkta dört renkten oluşur. Bunu iki ayrı tamamlayıcı renk seti olarak düşünebilirsiniz. Örneğin, kırmızı-yeşil, mavi-mor ve sarı-turuncu.
Renk Psikolojisi
Pembe yalanlar söylemek, yeşil ışık yakmak, alnına kara leke sürmek, yanakları al olmak... Renkleri referans gösteren bu tür deyimleri hepimiz sık sık kullanıyoruz. Bu deyimler hayalimizde bir resim çizer.
Renk psikolojisi, her rengin belirli bir davranışı veya duyguyu temsil ettiğini ortaya koyar. Renkleri etkileyici kılan şey, sözsüz iletişim sağlamalarıdır. Renklerin insanlarda oluşturduğu etkiler, duygusal bağlar veya negatif çağrışımlar, uzun süren psikolojik araştırmalarla keşfedilmiştir. Örneğin, sarı canlandırıcı ve parlak olduğu için genellikle mutlulukla ilişkilendirilir. Mavi ise güvenilirlik, huzur ve istikrar gibi kavramlarla bağlantılıdır.
Logo renklerini seçerken, marka mesajınızı ve potansiyel müşterilerde uyandırmak istediğiniz duyguları düşünün.
Belirli logo şekilleri ve tipografi ile eşleştirilen belirli renkler, logo tasarımınızın vereceği genel psikolojik etkiyi büyük ölçüde etkileyecektir.
Kültürel Önem
Batı kültürlerinde kırmızı genellikle tutku, aşk ve güçle ilişkilendirilir. Enerji ve güç ileten, cesur bir renktir. Doğu ve Asya kültürlerinde ise kırmızı genellikle mutluluk, şans, uzun ömür ve aile refahı ile bağlantılıdır.
Özellikle global bir pazarda faaliyet gösteriyorsanız kültürel duyarlılık ve bilince sahip olmak son derece önemlidir, buna istinaden aşağıdaki bazı önemli noktalara dikkat etmenizi öneririz:
- Kültürel açıdan hedef kitlenizi net bir şekilde belirleyin.
- Kullanacağınız renklerin müşteri davranışlarını nasıl etkileyebileceği konusunda derinlemesine düşünün.
- Renklerin yorumlanması ile ilgili olarak neden olabileceğiniz olumsuz algılara dikkat edin.
Marka Algısı
Dünyaca ünlü renk uzmanlığı ajansı Colorcom'un araştırmasına göre, “Tüketiciler, ilk baktıktan sonraki 90 saniye içinde, çevre veya ürünle ilgili olarak bilinçaltında bir yargıya varıyor ve bu değerlendirmenin %62 ila %90'ı yalnızca renge dayalı.Marka kimliğinize dayalı olarak tutarlı ve stratejik bir renk paletine sahip olmak, tüketicilerin zihninde marka algısını şekillendirir. Stratejik ve anlamlı renkler seçmek, potansiyel tüketicilerin anında çağrışımlar kurmasını sağlar.
Örnekler üzerinden düşünelim:
- Garanti Bankası’nın dört yapraklı yeşil yoncası: Şans, güvenilirlik, doğa dostu olma, geçiş hakkı gibi kavramları sembolize eder. Güven duygusunu perçinleyerek müşterilere kucak açan bir logo rengidir.
- Mavi Jeans’in mavi-beyaz logosu: Klasik mavi kot rengini temsil eder. Mavinin güvenilirliğini ve sakinliğini iletir ve beyaz katkısı ile gençlik ve umut gibi kavramlara atıfta bulunur.
- Migros’un turuncu logosu: Turuncunun kucak açıcı duygusunu iletir, aile ve sıcaklık hissiyatı verir. Dinamikliği ve hızı temsil eder ve bu çağrışımlardan dolayı alışveriş içgüdüsü uyandırır. Bu renk tonunu Türkiye’nin neresine giderseniz gidin tanırsınız.
Rekabet Ortamı
Diyelim ki çevre dostu bir cilt bakım serisi için bir logo tasarlamaya çalışıyorsunuz.Aklınıza hangi renkler geliyor?
Yeşil genellikle doğa, toprak ve çevre ile ilişkilendirildiği için sürdürülebilirlik odaklı markaların kullandığı bir renk. Ancak piyasada bu kadar çok doğal ürün varken logonuzun diğer herkes gibi görünmediğinden nasıl emin olabilirsiniz?
İşte bunu başarabilmeniz için bir kaç ipucu:
- Markanızın hikayesini anlatan özgün bir logo yaratılmalı.
- Logo renkleriniz, ürün veya hizmetlerinizin değerini tam olarak yansıtmalı.
- Kullanılacak diğer pazarlama ürünleriyle uyum sağlayacak, tutarlı bir konsept iletilmeli.
- Logonuz için yeşili de seçseniz, tonunda oynama yapıp algıyı değiştirerek fark yaratabilirsiniz.
- İçine başka renkler ekleyerek yeşili patlatabilirsiniz veya ürünlerinizin iletmesini istediğiniz belirli bir duyguyu öne çıkarabilirsiniz.
Aynı zamanda kullandığınız logo türü de, dahil edeceğiniz renk ve bunun logo kimliğinize entegre edilme biçmi konusunda size yön verebilir. (Örneğin, kelime işareti şeklinde bir logo tasarlarsanız, yalnızca tipografi değil, seçtiğiniz renk de logonuzun iletmeye çalıştığı mesajı etkileyecektir.)
Logonuzu tasarlarken rakiplerinizden haberdar olmak önemli olmakla birlikte, seçimlerinizi doğrudan etkilememelidir. Her kuaförün logo tasarımında makas kullanması, sizin de illa bunu yapmanızı gerektirmez.
RBG vs CMYK Renk Modelleri
RGB (Kırmızı-Yeşil-Mavi): Bilgisayar monitörleri, mobil cihazlar, televizyonlar ve dijital kameralar gibi dijital ortamlarda en yaygın kullanılan ışığın ana renkleri olan Kırmızı, Yeşil ve Mavi renklerini ifade eder.
CMYK (Camgöbeği-Macenta-Sarı-Siyah): Ana boyama renklerini gösteren ve baskıda en yaygın olarak kullanılan Camgöbeği, Macenta, Sarı ve Siyah renklerini ifade eder.
Markalaşma ihtiyaçlarınıza bağlı olarak, logo renkleriniz için hem RGB hem de CMYK renk modelini kullanabilirsiniz.
Daha detaylı bilgi için printcenter.com'un yazdığı bu yazıyı okumanızı öneririz.
Önemli ipuçları:
- Logo tasarlarken her zaman CMYK renk modunda başlamanız önerilir. Renklerin kapsamı daha küçük olduğu için, CMYK'dan RGB'ye geçiş daha kolay olur.
Örneğin, kartvizitlerde, broşürlerde ve ambalaj tasarımlarında kullanılacak bir logonuz varsa ve daha sonra ekrana uyarlanması gerekecekse, CMYK'dan RGB'ye dönüştürmek çok daha kolay olur ve renk kayması olmaz.
- Herhangi bir baskı düzensizliğini önlemek için Pantone Eşleştirme Sistemi’nden logo renkleri seçebilirsiniz.
Bunu yapmak, logo renklerinizin tüm platformlarda tutarlı görünmesini garantiler. İlla Pantone renklerini kullanmak zorunda değilsiniz, ancak bu sistem, görsel dilinizi tüm marka varlıklarınızda tutarlı hale getirmenize yardımcı olabilir.
Renk Formatı
Diyelim ki sarı-mavi bir logo tasarladınız. Sadık müşterilerinizden biri siyah-beyaz bir yazdırıcı kullanarak web sitenizden bir şeyler yazdırdı. Logonuzun tonları kağıda gri olarak basılır ve tasarladığınız o etkileyici logo artık sıkıcı ve sayfada neredeyse tanınmaz hale gelir. Hiç olmadı…
Bu tür senaryolardan kaçınmak için logo tasarımınızı gri tonlamalı, siyah-beyaz ve logonuzun karanlık bir arka plana ters çevrildiği negatif bir versiyonu dahil olmak üzere çeşitli ortamlarda gözden geçirdiğinizden emin olun.
Teknik açıdan önemli profesyonel ipuçları:
- İster bir tasarımcıyla çalışın, ister kendi logonuzu yaratın, logonuzun çok renkli bir versiyonu her zaman hazırda olsun.
- Logonuz farklı boyutlarda basılacağından, özellikle renkler söz konusu olduğunda ölçeklenebilirlik olmalı.
- Logonuzun çeşitli renk formatlarını hazırlayarak tüm senaryolarda nasıl görüneceğini öngörebilirsiniz.
Sonuç
Logonuz farklı mecralarda kullanılacağı için renkleri her zaman, her yerde güzel görünmeli. Markalaşmada tutarlılık çok önemlidir ve bu hazırlıkları yaparak logonuzun yalnızca uyumlu değil, aynı zamanda her yerde harika ve dikkat çekici görünmesini sağlayabilirsiniz. Şirketiniz için tasarım yapmaya hazırsanız logo nasıl tasarlanır adlı yazımızı okumanızı tavsiye ederiz.