Dropshipping Nedir?
Dropshipping (stoksuz satış), internette satış yapmanızı sağlayan bir e-ticaret modelidir. Bu modelde müşteri ürünü satıcıdan sipariş eder ve tedarikçi veya üretici ürünü doğrudan, satın alan müşteriye gönderir. Elde edilen gelir satıcı ve tedarikçi arasında paylaşılır.
Satıcılar bir bakıma tedarikçi/üretici ve müşteri arasında bir köprü görevi üstlenir ve ürünlerle direkt olarak ilgilenme, stoklama, depolama veya nakliye gibi süreçlerle uğraşmalarına gerek kalmaz.
Dropshipping Nasıl Yapılır?
Bu işe girmek nispeten kolay ve düşük riskli bir süreçtir. Asıl yapmanız gereken, ürünleriniz etrafında ilgi ve satış oluşturmaktır. Dropshipping sağlayan tedarikçiler hakkında araştırma yaparak birlikte çalışmak istediğiniz üreticileri/tedarikçileri seçerek işe başlarsınız.
Sonrasında sürece şu şekilde devam edersiniz:
.
- Online mağazanızda satmak istediğiniz ürünlerin listesini belirlersiniz.
- Ürünlerin sitenizde gösterilmesi için tedarikçi ile XML entegrasyonu sağlarsınız.
- Satış yapabilmek için ürün fiyatları, açıklamalar ve diğer görselleri dilediğiniz şekilde kişiselleştirirsiniz.
- Satışları artırmak ve işinizi geliştirmek için kendi pazarlama stratejinizi belirler ve uygularsınız.
- Satış yapıldığında, ödemeyi alırsınız ve satış otomatik olarak tedarikçinize yönlendirilir.
- Tedarikçiniz ürünü paketleyerek doğrudan müşterinize gönderir.
Stoksuz satış depolama gerektirmediği için isteyen firmalar için nispeten daha kolay ve hızlı bir süreçtir.
Dropshipping Avantajları ve Dezavantajları Nelerdir?
Avantajları
Düşük başlangıç maliyetleri
- Siz sadece ürünleri pazarlamakla ilgilenirken, ürünlerinizin stoklama, depolanma ve yönetim maliyetlerini tedarikçileriniz karşılar.
- Depolama görevini tedarikçiler üstlendiğinden, bulunduğunuz yeri ürün stoklarıyla doldurmanıza gerek kalmaz.
- Çok çeşitli sektörlerde, çok fazla tedarikçi ile çalışabilirsiniz.
- Stok oluşturmak için büyük sermayeler harcamadan, ürünleri müşteriler üzerinde test etme özgürlüğü veren neredeyse sınırsız bir ürün havuzuna erişirsiniz.
- Belli bir konumda olmanıza gerek kalmaz, internete erişiminiz olduğu sürece dilediğiniz yerden çalışabilirsiniz.
- Mağazanız işlemeye başladıktan sonra, günlük işlerin çoğu otomatik olarak yürütülür.
- İşlemler otomatik ve tedarikçiler dışarıdan olduğu için, lojistik sorunlarıyla uğraşmaz ve daha az sayıda personel ile işinizi halledebilirsiniz.
Dezavantajları
Yüksek rekabet
- Rekabet ettiğiniz ortam sadece dropshipping sektörü değil, tüm işletmeler ve e-ticaret girişimcileridir. Bu yüzden işinizi daha farklı kılmak ve güçlü bir e-ticaret pazarlama stratejisi oluşturmak önemli hale gelir.
- Bu işlere girmenin kolaylığından, dropshipping sektörü genellikle düşük fiyat ve düşük kâr marjlarına yol açar.
- Tedarikçilerin yanı sıra ödeme altyapısı sağlayıcıların ya da dropshipping platformlarının aldığı komisyonlar da kâr oranınızı düşürür.
- Ürünlerle fiziksel olarak siz ilgilenmediğiniz için, her bir ürünün kalite standartlarınızı karşıladığından emin olmak zor olabilir.
- Envanter, paketleme ve nakliye işlemleri tedarikçilere ait olduğu için, yaptığınız iş tedarikçilerin koşul ve hükümlerine tabi olur.
- Minimum sipariş eşikleri, iade/değişim politikaları ve müşteri memnuniyetini etkileyebilecek diğer gereksinimler üzerinde kontrolünüz sınırlı olur.
- Ürünler üçüncü taraflardan seçildiği için ürünün nasıl göründüğü, nasıl yapıldığı ve nasıl markalaştırıldığı konusunda çok fazla kontrolünüz olmaz, bu yüzden ürün teklifinizi doymuş bir pazarda farklı kılmak zor olabilir.
- Bir müşteri aldığı ürünle ilgili bir sorun yaşarsa, şikayetleri dinlemek ve sorunu çözmek size düşer.
- İade/değişim işlemlerini sizin yönetmeniz gerekebilir.
- Dünyanın dört bir yanından tedarikçilerle çalıştığınız için nakliye süreleri ve maliyetleri arasında büyük farklar olacaktır.
- Bu nedenle müşterilere hızlı ve ücretsiz gönderim sunma şansınız olmayabilir ve böyle bir durum e-ticaret dönüşüm oranlarında önemli bir faktördür.
Dropshipping’de Tedarikçi ve Ürün Seçimi Nasıl Yapılır?
Ürün ve tedarikçi seçimi oldukça zor bir süreç. Bu süreci kolaylaştırmak ve ürün seçeneklerinizi genişletmek için bir dropshipping pazar ağıdan yararlanmanızı öneririz.
Dropshipping Tedarikçi Seçimi
Dropshipping’de tedarikçi seçimi en önemli noktadır, çünkü satış yaparken kendi üretmediğiniz bir ürünü temsil ediyorsunuz. Seçiminizi yapmadan önce aşağıdaki maddeleri göz önünde bulundurmanızı öneriyoruz.- Dolandırıcılık gibi durumlara maruz kalmamak için tedarikçi araştırmalarınızı çok iyi yapın.
- Daha az sayıda ancak güvenilir ve kaliteli olduğundan emin olduğunuz tedarikçileri seçmeye çalışın.
- Tedarikçi ve ürünleri ile ilgili internet yorumlarını okuyun.
- Anlaşma yapmadan önce gidip tedarikçi ile doğrudan görüşün yada numune isteyin.
- Tedarikçinin paketleme, kargo, nakliye süreleri, iade süreci vb. detaylarını öğrenin.
Dropshipping Ürün Seçimi
İkinci önemli nokta ürün seçimi. Dev internet dünyasında, milyonlarca ürün arasından seçim yapmak elbette kolay değil. Ürün araştırmalarına katkısı olması için Google Trends kullanarak gündemdeki alışveriş trendlerine bakabilirsiniz. Sonrasında aşağıda vereceğimiz ipuçlarını değerlendirmenizi öneririz.- Satış yapacağınız müşteri profilini çok iyi belirleyin. Dropshipping’de ana akım veya çok dar pazarlar başarı getirmez.
- İhlale neden olmamak için ürünlerini listelemeden önce tedarikçilerden gerekli izinleri alın ve ilgili anlaşmaları yapın.
- Sürümden kazanmak istediğiniz için tekrar eden ürünler seçebilirsiniz (örn; kedi maması, ofis malzemeleri, temizlik ürünleri).
- Umut vadettiğini düşündüğünüz spesifik ve niş alanlara yönelebilirsiniz (örn; vegan ürünler, yeni çıkan elektronik ürünler, teknoloji aksesuarları).
- Bir ürünün modası geçtiğinde tedarikçileri veya ürünleri rahatlıkla değiştirebilirsiniz.
Dropshipping rekabet ortamını çok iyi araştırın. Pazarı doymuş ürünlere yönelirseniz, boş yere vakit ayırmış olursunuz.
Tedarikçi ve ürün seçimlerini açıkladıktan sonra stoksuz satış yapabileceğiniz platformlara bir göz atalım.
Ürün seçimleriniz için araştırma yaparken internetten en çok satılan ürünler adlı listemizden ilham alabilirsiniz.
Dropshipping Platformları
Sanal Pazar Yerleri
Alternatif bir seçenek olarak, marka adınızı yaymak ve satışlarınızı artırmak için popüler sanal pazar yerlerinde adeta mağazanızın bir online şubesini açabilirsiniz.
Türkiye’de dropshipping için ana akım sanal pazar yerleri arasında Trendyol, N11, Amazon, Hepsiburada, Gittigidiyor ve Aliexpress gibi markalar yer alıyor. Elbette öncesinde bu sitelerdeki tedarikçi seçimi, üyelik koşulları ve maliyetler gibi detayları iyice araştırmanız gerekir.
Talep Üzerine Baskı
Talep üzerine baskı, bir dropshipping türüdür. Fason üretim veya gönderim (white label) yapan pek çok tedarikçi vardır. Bu tür ürünlerin üzerinde tedarikçi markası yazmaz.
Bazı dropshipping tedarikçileri ürün ambalajlarına sizin tasarımınızı ve logonuzu yerleştirmenize izin verir. Bu tür tedarikçiler sattığınız ürünlere sizin tasarımlarınızı basıp, ürünleri müşterilere o şekilde yollar. Yani kendi logonuz ve ambalajınızla ürün satabilirsiniz!
Üzerinde marka olan ambalajlar:
- Müşterilerde güven oluşturur
- Profesyonel görünür
- Markanızın akılda kalmasına yardımcı olur
Ayrıca dropshipping için illa e-ticaret yapan bir mağaza olmanız gerekmez. Sunduğunuz hizmet ne olursa olsun, insanlara sunduğunuz teklifleri çeşitlendirmek isteyebilirsiniz. Örneğin; bir müzik grubu, web sitesine grup logosunun basılı olduğu tişörtler, şapkalar vb. ürünlerin satıldığı bir “Ürünler” menüsü ekleyebilir.
Dropshipping Siteniz için Pazarlama Stratejileri
Elbette ürünlerinizi satacağınız yerin, yani mağazanızın güzel olması çok önemli. Fiziksel bir mağazayı hayal edin; vitrin, ürünlerin düzeni, ödeme noktası.
Bunların internette hayat bulduğu yer, kuracağınız e-ticaret web sitesidir. Markanızı temsil edecek, akılda kalıcı bir ihmal etmeyin.
Dropshipping söz konusu olduğunda sitenizle ilgili dikkat etmeniz gerekenler:
- Gezinmesi kolay, kullanıcı dostu bir site oluşturun.
- Sitenizdeki ürünleri düzenli ve güncel tutun.
- Ürün detaylarını, resim/video gibi görselleri ve yazıları, kaliteli ve markanızı yansıtacak şekilde kişiselleştirin.
- Müşterilerin ürünleri kolay bulabilmesi için kategoriler, koleksiyonlar, filtreler vb. oluşturun.
- Satışları ve kârınızı dengede tutacak fiyat ve gönderim kuralları belirleyin.
- Güvenilir ödeme altyapıları kullanın, alternatif ödeme seçenekleri sunun.
- Nakliye süreleri konusunda dürüst olun.
- Dilerseniz müşteri yorumlarını gösterebilirsiniz.
Web sitenizi dilediğiniz şekilde oluşturup süsledikten sonra geriye sitenizi tanıtmak, ürünleriniz için ilgi uyandırmak ve etkili bir şekilde pazarlama yapmak kalıyor. Her işte olduğu gibi, pazarlama kararlarınız ve stratejileriniz ne kadar verimli ve etkili olursa, dropshipping siteniz/işiniz o kadar başarılı olur.
- Müşteri toplamak için kullanabileceğiniz yöntemlerin planlamasını yapın.
- Markalaşmak için çalışmalar yürütün, marka kimliğinizi geliştirin ve büyütün.
- Bir blog açarak satış yaptığınız alanlarla ilgili faydalı bilgiler ve içerikler paylaşın.
- SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) gibi Google’da öne çıkmanızı sağlayacak etkili yöntemleri öğrenin ve uygulayın.
- Dijital pazarlama kanallarını öğrenin ve verimli bir şekilde kullanın (örn; e-posta pazarlama, ücretli reklamlar).
- Sosyal medyada aktif ve güncel olun ve kampanyalar yürütün (örn; Facebook, Instagram mağaza özellikleri, hashtag kullanımı, hedef kitlenize tavsiyeler, ürün görselleri, tanıtım videoları).
Dropshipping’de Nasıl Başarılı Olunur?
Dropshipping yapmaya başlamadan önce şu önemli 7 ipucunu aklınızda bulundurun:- Araştırmanızı iyi yapın - Dropshipping ürün trendlerine bakın. Çalıştığınız alanda diğer işletmelerin neler yaptığını araştırın.
- Bir niş bulun - Rekabeti azaltmak ve mağazanızı belirli bir kategoride lider konuma getirmek için bir niş alana veya özel bir ürüne odaklanın. Pazar doymuşsa veya marjlar çok düşükse en iyi dropshipping ürünlerinin bile getirisi olmaz.
- Envanterizi artırın – Ürün hattınıza yeni ürünler ekleyin, yeni kategoriler deneyin. Hem ürünlerinizi çeşitlendirmiş hem de müşterilerin ne istediği konusunda fikir edinmiş olursunuz.
- Talep üzerine baskı ürünleri satın - Envanter tutmak zorunda kalmadan tişört, kupa ve telefon kılıfları gibi kişiselleştirilmiş ürünler tasarlayın ve satın (özellikle hizmet odaklı işletmeler için harika bir seçenektir).
- Müşteri memnuniyetine öncelik verin - Müşterilerin alışverişlerinden memnun olmaları için elinizden geleni yapın. İyi bir müşteri hizmeti, esnek iade/değişim politikaları ve belirgin nakliye süreleri sunun.
- Doğru platformu seçin - Piyasada çok fazla e-ticaret platformu var. İşinizi büyütmek için ihtiyacınız olan özellikleri ve desteği sunan bir platform seçmek önemli. Pazarlama için yatırım yapın - Farklı pazarlama taktiklerini test ederek işletmeniz için faydalı olanları keşfedin. SEO, sosyal medya ve influencer reklamları, Google Ads gibi reklam yöntemlerini ve diğer yaratıcı stratejileri deneyin.
Dropshipping – Sıkça Sorulan Sorular
Dropshipping yapmaya başlamadan önce merak ettiğiniz sorulara aşağıda cevaplar bulabilirsiniz.
Dropshipping yasal mı?
Evet, dropshipping tamamen yasal bir ticarettir. Ürünleri tedarikçilerin izniyle satıyorsunuz. Dikkat etmeniz gereken noktalar: İnternetten satışla ilgili vergi yasalarına uymak, Pazarlama kampanyalarını dürüst bir şekilde yürütmek.
E-ticarete yeni başlıyorum, dropshipping yapabilir miyim?
Evet, dropshipping e-ticarete yeni başlayanlar için iyi bir seçenek. İşi kurmak nispeten kolay ve riski düşük. Envanter/ürün depolama ve yönetim işlemlerini tedarikçi yürüttüğün için sizin ufak adımlarla başlayabilmenizi sağlar.
Dropshipping ne kadar kazandırır?
Dropshipping, e-ticarete düşük bir bütçeyle giriş yapmak için iyi bir seçenektir. 5.000 TL’den 100.000 TL’ye kadar bir aralıkta gelir elde edebilmeniz mümkün olabilir. Ancak burada çok önemli bir detay var: Kazancınız edindiğiniz tecrübeyle ve uyguladığınız pazarlama stratejileriyle (bir bakıma yaptığınız yatırımla) doğru orantılı olarak artacaktır.
Dropshipping’de nasıl kâr sağlarım?
Dropshipping yaparken maliyeti gelirle dengelemeniz gerekir. Ürünlerinizin toptan satış fiyatlarını ve pazarlama bütçenizi hesaba katın. Ürünlerinizi, harcadığınızdan daha fazlasını kazanacak şekilde, akıllıca fiyatlandırın.
Dropshipping ödemelerini nasıl alırım?
Yurt içi ödemelerde havale, EFT, kredi kartı gibi yöntemlerle ödeme alabilirsiniz. Ancak yurt dışına satış yaparsanız uluslararası transferi mümkün kılan ve Türkiye’ye hizmet veren üçüncü taraf online ödeme sağlayıcılarını (örn; Payoneer, Verifone vb.) kullanmanız gerekir.
2023’te dropshipping yapmaya değer mi?
Biz değer diye düşünüyoruz.
Türkiye bazında 2022 yılının ilk yarısında e-ticaret oranı %116’lık bir büyüme göstermiştir. Bu veri de, Türkiye’de ne kadar geliştiğini ve gelecek için ne kadar umut vadettiğini ortaya koymaktadır.Bir tüccar olarak dropshipping küçük bir yatırım gerektirir. Satıcılar toptan mal alırken çoğunlukla minimum ürün adeti sipariş etme zorunluluğu olur. Dropshipping’de böyle bir zorunluluk olmadığı için risk düşüktür.