Sıfırdan iş kurmak isteyenler... İnternetten kendi işinizi kurmak için cesaretinizi topladıktan sonra aklınıza gelen “ilk nereden başlamalıyım?” gibi sorular olacak.
E-ticarete doğru yerden nasıl başlayacağınızı öğrenmek, uzun ömürlü ve savunulabilir bir marka oluşturmak için çok önemli bir adımdır. Bu kılavuzda, online mağazanızın temellerini atmak için atmanız gereken 11 temel adımı ele alacağız.
Bu adımlar, hem D2C (Doğrudan Tüketiciye) hem de B2B (İşletmeden İşletmeye) e-ticarete atılmak için kendinizden emin ve sağlam bir stratejiyle işe başlamanıza yardımcı olacaktır.
E-ticaret işinizin temellerini, yasal açıdan doğru işletme yapısını seçerek atmanız gerekir. Genel anlamıyla iş yapınız; yasal yükümlülüklerinizi, vergi durumunuzu, yönetim yapınızı ve diğer türden detayları tanımlar.
(Önemli sorumluluk reddi: Buradaki içerikler yalnızca bilgilendirme amaçlıdır ve profesyonel yasal tavsiye olarak değerlendirilmemelidir)
Türkiye’de e-ticarette en yaygın olarak kullanılan üç işletme sınıflandırması şu şekildedir:
Her şirket modelinde sermaye, ortaklık, hisseler, sorumluluklar, sicil kaydı, vergilendirme gibi detaylar için farklı prosedürler vardır. Ayrıca kanunlar, devlet teşvikleri vb. sürekli olarak değiştiği ve güncellendiği için bu konuda uzman profesyonellerle çalışmak en doğrusudur.
E-ticarete başlamak için gerekli olan bazı belgeler arasında:
Şirket kurma ve devam ettirme sürecinde ne gibi gerekli evrak, prosedür ve teşvikler olduğunu öğrenmek ve bu konularda tavsiye ve danışmanlık almak için muhasebeci veya mali müşavirlerle çalışmanız en uygunu olacaktır. Ayrıca Ticaret Bakanlığı web sitesinden de bazı güncel bilgilere ve duyurulara ulaşabilirsiniz.
E-ticaret iş modeli yaptığınız ticaretin yapısını gösterir, bunu yasal işletme yapınızla karıştırmayın.
Peki, ne tür e-ticaret iş modelleri var? Muhtemelen, üç popüler modelden birini seçeceksiniz:
Bu aşamada ürünlerinizin nasıl pazarlanacağını ve dağıtılacağını da düşünmeniz gerekir. Bunu da örneklerle açıklayalım:
Kârlı bir iş fikri seçmek söz konusu olduğunda olasılıklar sonsuzdur. Ne tür ürünler satmak isteyip istemediğinize dair halihazırda bir fikriniz olabilir.
Bir fikriniz yoksa, trendlerde olan ürünleri araştırmak veya en tutkulu olduğunuz alanlar üzerine düşünmek için biraz vakit ayırın. Büyüme potansiyeli en yüksek olan sektör ve ürünlerin araştırarak bunların içerisinden seçim yapmaya çalışın.
Hangi ürünleri satacağınıza karar vermenize yardımcı olabilecek bazı ipuçları:
Aşağıda size yardımcı olması için hazırladığımız bazı içeriklere göz atabilirsiniz.
Ürünleriniz için doğru ürün tedarik yöntemini belirleyin. Ürünleri tedarik etmenin en yaygın dört yolu; dropshipping, toptancıdan satın alma, bir üreticiyle ortaklık yapma veya Kendin Yap yaklaşımını benimsemektir.
Sizin için ideal olan ürün tedarik yöntemini belirlemek için şu sorularla başlayın:
Seçmek istediğiniz tedarik şekline göre işinizin işleme şekli de değişecektir. Dilerseniz birden fazla tedarik yöntemi kullanabilirsiniz.
Benzersiz satış teklifiniz (USP), ürününüzün ortaya koyduğu özellikler, faydalar ve çözümlerdir. İnsanların neden sizin markanızı tercih etmesi gerektiğini belirlemek, rakipleriniz arasından sıyrılmanız açısından çok önemlidir.
Ayrıca benzersiz satış teklifinizi şu tür faktörlere göre oluşturabilirsiniz:
Benzersiz satış teklifiniz, rekabette öne çıkmanıza yardımcı olmanın yanı sıra, ürünleri konumlandırmanıza ve markanızı genel olarak nasıl şekillendireceğinize rehberlik etmelidir.
Ayrıca, sizinle aynı değerleri paylaşan şirketler ve influencer’lar ile iş birliği yapma fırsatları da sunar. Örneğin; çevre dostu ürünler satan bir şirket, çevreye duyarlı etkileyici kişiler ve bu alanla ilgili başka türden işletmelerle iş birliği yapabilir. Bu tarafların hepsi, doğrudan rekabet içinde olmadan, işlerini geliştirmek üzere doğal bir şekilde güçlü müttefiklere dönüşebilir.
İşletmenize ait tüm temel detayları resmi bir e-ticaret iş planı hazırlayarak belgelendirin. Bu yazılı belge, işletmenizin nasıl işleyeceğini, yönetileceğini ve gelişeceğini açıkça tanımlamalıdır. Güçlü iş planları, ekibinizin uyum içinde kalmasını sağlar ve doğru iş ortaklarını ve yatırımcıları çekmenize yardımcı olur.
İş planına dahil edilen en temel öğeler:
Sağlam bir iş planına sahip olmak, işinizin düzenli ve sistematik bir şekilde ilerlemesi için size rehberlik edebilir. Aynı zamanda uzun vadede performansınızı ölçüp değerlendirmenize ve şirketinizin daha da gelişerek kurumsal bir şirkete dönüşmesine yardımcı olabilir.
Genel e-ticaret markalaşma stratejinizin bir parçası olarak, bir işletme adı üzerinde karar kılın.
Buna seçeneklerin bir listesini oluşturarak başlayabilirsiniz. Anahtar kelime araştırması yapabilir, nişinizle ilgili isimler seçebilir veya adınıza dikkat çekmek için alternatif yazım şekilleri deneyebilirsiniz. Yabancı bir isim arıyorsanız, şu anda İngilizce olarak çalışan ücretsiz işletme adı oluşturucumuzu deneyebilirsiniz.
Yaptığınız olası isimler listesinden eleme yaparak en sevdiklerinizi seçin. Seçtiğiniz isimlerle ilgili şu noktalara dikkat edin:
Artık online satış siteniz aracılığıyla markanızı hayata geçirmeye hazırsınız. Kullanacağınız platformla ilgili olarak şu özellikleri düşünün:
Online satış mağazanızı tasarlamak için ipuçları:
E-ticaret işine nasıl başlayacağınızı öğrendikten sonra, işinizin gelişmesini sağlamak için e-ticaret para yönetimi ile ilgili püf noktalarını dikkate alın.
İş finansmanınızı planlarken göz önünde bulundurmanız gereken birkaç husus vardır:
Maliyetleri azaltmak, markanızın itibarını korumak ve müşteri memnuniyetini artırmak için iadeleri minimumda tutmak önemlidir. Doğru iade politikasını seçmek ve bunu sitenizde kolay erişilebilir bir yerde yayınlamak, uzun vadede büyük faydalar sağlayacaktır.
Satışlarınızı artırmak için e-ticaret pazarlama stratejinizi güçlendirmenin birçok yolu vardır. E-posta pazarlama, içerik pazarlaması veya influencer pazarlaması gibi pazarlama yöntemlerini denemeye karar verin.
Hangi tekniklere yatırım yapacağınıza karar verirken şu ipuçlarına dikkat edin:
E-ticaret işinizi kurmaya hazır mısınız? İş modelinizi belirleyerek ve ürün araştırmanızı yaparak başlayın. Hazır olduğunuzda, profesyonel bir e-ticaret mağazası oluşturmak ve arka ofis araçları güçlü olan ve otomasyon sağlayan bir platform üzerinden faaliyet göstermek için Mağazanız için bir site nasıl kurulur bilmiyorsanız e-ticaret sitesi kurmak için gerekenler adlı yazımızı okuyabilirsiniz.
E-ticarete doğru yerden nasıl başlayacağınızı öğrenmek, uzun ömürlü ve savunulabilir bir marka oluşturmak için çok önemli bir adımdır. Bu kılavuzda, online mağazanızın temellerini atmak için atmanız gereken 11 temel adımı ele alacağız.
Bu adımlar, hem D2C (Doğrudan Tüketiciye) hem de B2B (İşletmeden İşletmeye) e-ticarete atılmak için kendinizden emin ve sağlam bir stratejiyle işe başlamanıza yardımcı olacaktır.
1. Bir işletme yapısı seçin
E-ticaret işinizin temellerini, yasal açıdan doğru işletme yapısını seçerek atmanız gerekir. Genel anlamıyla iş yapınız; yasal yükümlülüklerinizi, vergi durumunuzu, yönetim yapınızı ve diğer türden detayları tanımlar.
(Önemli sorumluluk reddi: Buradaki içerikler yalnızca bilgilendirme amaçlıdır ve profesyonel yasal tavsiye olarak değerlendirilmemelidir)
Türkiye’de e-ticarette en yaygın olarak kullanılan üç işletme sınıflandırması şu şekildedir:
- Şahıs Şirketi – Şirket açma ve kapatma işlemlerinin kolaylığı, çok fazla sermaye gerektirmemesi ve bütçe açısından daha uygun olması sayesinde bu şirket türü, küçük ve orta büyüklükte işletmeler içindir. Toplanması gereken evraklar hazırlandıktan sonra şirket kurma işlemi birkaç gün içerisinde tamamlanır.
- Limited Şirket – Sermayesi olan ve en az 1, en fazla 50 kişinin şirket sermayesinde belli hisselere sahip olarak kurduğu şirket türüdür. Limited şirket kurmak için gerekli olan minimum sermaye 10.000 TL’dir. Şirket kuruluşu için gerekli belgeler toplanır, şirket ana sözleşmesi hazırlanır ve ticaret siciline kayıt yaptırılır. Ardından vergilendirme, vekalet ve diğer gerekli resmi makamlara kayıt yaptırılır.
- Anonim Şirket – Daha büyük ve kurumsal işletmeler için uygun olan şirket türüdür. Başlangıç için minimum gerekli sermaye halka açık şirketler için 50.000 TL, halka açık olmayanlar için 100.000 TL’dir. Anonim şirketin payları borsada işlem görebilir. Şirkette pay sahibi olanlar, şirkete yalnızca sahip oldukları pay kadar sorumlu olurlar. Anonim şirket açma prosedürleri daha uzun ve detaylıdır.
Her şirket modelinde sermaye, ortaklık, hisseler, sorumluluklar, sicil kaydı, vergilendirme gibi detaylar için farklı prosedürler vardır. Ayrıca kanunlar, devlet teşvikleri vb. sürekli olarak değiştiği ve güncellendiği için bu konuda uzman profesyonellerle çalışmak en doğrusudur.
E-ticarete başlamak için gerekli olan bazı belgeler arasında:
- Vergi levhası
- Vergi kimlik numarası
- Ortaklar ve hissedarlarla ilgili bilgiler
- Ticaret odası kaydı
- İmza sirküleri
Şirket kurma ve devam ettirme sürecinde ne gibi gerekli evrak, prosedür ve teşvikler olduğunu öğrenmek ve bu konularda tavsiye ve danışmanlık almak için muhasebeci veya mali müşavirlerle çalışmanız en uygunu olacaktır. Ayrıca Ticaret Bakanlığı web sitesinden de bazı güncel bilgilere ve duyurulara ulaşabilirsiniz.
2. E-ticarete özel bir iş modeli seçin
E-ticaret iş modeli yaptığınız ticaretin yapısını gösterir, bunu yasal işletme yapınızla karıştırmayın.
Peki, ne tür e-ticaret iş modelleri var? Muhtemelen, üç popüler modelden birini seçeceksiniz:
- Doğrudan tüketiciye (D2C) – D2C iş modeli; toptancılar, yeniden satanlar ve perakendeciler dahil olmak üzere aradaki aracıları devre dışı bırakan markaları ifade eder. Markalı ürünlerinizi e-ticaret siteniz üzerinden doğrudan müşterilerinize sattığınız anlamına gelir.
- İşletmeden tüketiciye (B2C) - D2C markalarına benzer şekilde, B2C işletmeleri ürünleri doğrudan tüketicilere satar. Ancak, geleneksel perakendeciler gibi çalışarak mağazalarında diğer markaları da satarlar.
- İşletmeden işletmeye (B2B) - B2B iş modeli; ürünleri doğrudan başka bir işletmeye satmaktır. Bu işletme, ürününüzün son kullanıcısı olabilir veya ürünlerinizi diğer müşterilere yeniden satabilir.
Bu aşamada ürünlerinizin nasıl pazarlanacağını ve dağıtılacağını da düşünmeniz gerekir. Bunu da örneklerle açıklayalım:
- Özel etiket - Özel etiket, yeni bir ürünle ilgili vizyonunuzu hayata geçirmenizi sağlar. Bu satış kapsamında, üçüncü taraf bir üreticiyle çalışırsınız, ancak bu ürünleri kendi markanız altında satarsınız. Ürünlerin nasıl üretildiği, nasıl fiyatlandırıldığı ve nasıl markalandığı üzerinde kontrol sahibi olursunuz. Özel etiket, kataloğunuzun tamamına veya ürünlerinizin bir kısmına uygulanabilir.
- Beyaz etiketleme - Beyaz etiketleme, halihazırda başka bir şirket tarafından başarıyla satılan ürünleri alıp satmanız anlamına gelir. Ancak, ürünlere logonuzu ekleyebilir ve muhtemelen tasarımla ilgili bazı yönleri özelleştirebilirsiniz. Talep üzerine baskı, daha fazla kişiselleştirme sağlayan, popüler bir beyaz etiketleme yöntemidir.
- Dropshipping - Stoksuz satış olarak da bilinen bu iş modelinde, müşteriler ürünleri online mağazanızdan satın alır. Tüm siparişler, bu ürünleri doğrudan müşterilerinize göndermekten sorumlu olan tedarikçilerinize yönlendirilir. Dropshipping modeli, başlangıç maliyetlerini azalttığı ve envanter yönetimini kolaylaştırdığı için popülerdir. Ürünleri sizin depolamanıza veya göndermenize gerek kalmaz.
- Toptan satış - Toptancı olmayı seçerseniz, ürünleri başka bir işletmeye veya perakendeciye toplu olarak (indirimli bir fiyattan) satmanız beklenir. Toptan satış her ne kadar işletmeden işletmeye (B2B) bir strateji olarak kabul edilse de, işletmeden tüketiciye (B2C) stratejisiyle birleştirilebilir. Örneğin; toptan müşterilere hizmet verirken, ürünlerinizi tek tek de satabilirsiniz.
- Abonelik hizmeti - Bir kutu aboneliği işi başlatmak veya mağazanızda ürün abonelikleri sunmak, öngörülebilir gelir elde etmek için iki harika yöntemdir. Başarılı olmak için sipariş karşılama, pazarlama ve müşteri hizmetleri konusunda sıkı bir strateji oluşturmanız gerekir.
3. Doğru ürünleri seçin
Kârlı bir iş fikri seçmek söz konusu olduğunda olasılıklar sonsuzdur. Ne tür ürünler satmak isteyip istemediğinize dair halihazırda bir fikriniz olabilir.
Bir fikriniz yoksa, trendlerde olan ürünleri araştırmak veya en tutkulu olduğunuz alanlar üzerine düşünmek için biraz vakit ayırın. Büyüme potansiyeli en yüksek olan sektör ve ürünlerin araştırarak bunların içerisinden seçim yapmaya çalışın.
Hangi ürünleri satacağınıza karar vermenize yardımcı olabilecek bazı ipuçları:
- Hedef kitlenizle başlayın - Potansiyel müşterilerinizi belirleyin, araştırın ve dinleyin. Tercihlerine ilişkin içgörüler toplamak için sosyal medyayı, forumları ve günlük konuşmaları takip edin. Hangi müşteri kitlelerine ulaşacağınıza ve onlara karşı nasıl tutumla yaklaşacağınıza karar verin.
- Trendlerdeki ürünleri keşfedin - Trendyol gibi sanal pazar yerlerinde veya Google'da arama yaparak en çok satan ürünlere göz atın. Google Trendler ve Algopix gibi araçlar da en popüler ürünleri belirlemenize yardımcı olabilir.
- Pazardaki bir ihtiyacı karşılayın - Ürününüzün, hedef pazarınızın yaşadığı bir sorunu ele aldığından emin olun. Genel olarak, çözümünüz ne kadar niş olursa o kadar başarılı olursunuz.
- Kişisel veya profesyonel tutkunuzun peşinden gidin - Kişisel değerleriniz ve inançlarınızla örtüşen ürünler arayın. Örgü örmeyi ve çiçekleri mi seviyorsunuz? Belki de sizin için saksı kılıfları satan bir e-ticaret işine başlamanın zamanı gelmiştir.
- Anahtar kelime aramalarından yararlanın – İş yaptığınız sektör veya ürünlerle ilgili insanların sıklıkla kullandığı anahtar kelimeleri öğrenin. En sevdiğiniz SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) veya diğer anahtar kelime araştırma araçları, sık aranan ürünleri keşfetmek, bir konsepti doğrulamak ve/veya belirli bir ürün kategorisindeki rakipleri analiz etmek için son derece faydalı olabilir.
- Kârınızı hesaba katın - Dolar başına ve/veya yatırılan saat başına elde edilen geliri hesaplayarak işletmenizin ölçeklenme potansiyelini belirleyin. Başabaş noktası analizi, her bir ürün için başabaş noktasını belirlemenize ve kâr elde etmenin ne kadar mümkün olduğunu belirlemenize yardımcı olacaktır.
- Ürününüzün potansiyel yaşam döngüsünü anlayın - Bazı ürünler uzun süreler dayanacak şekilde üretilmiştir. Bazıları ise doğal olarak zamanla unutulmaya yüz tutar. Tahmini ürün yaşam döngüsünü (ürünün piyasaya sürüldüğü andan eskidiği zamana kadar geçen süre) bilmek, e-ticaret işiniz için birkaç yıllık bir plan oluşturmanıza yardımcı olabilir.
Aşağıda size yardımcı olması için hazırladığımız bazı içeriklere göz atabilirsiniz.
- İnternetten en çok satılan ürünler
4. Ürünleri nasıl alacağınıza karar verin
Ürünleriniz için doğru ürün tedarik yöntemini belirleyin. Ürünleri tedarik etmenin en yaygın dört yolu; dropshipping, toptancıdan satın alma, bir üreticiyle ortaklık yapma veya Kendin Yap yaklaşımını benimsemektir.
Sizin için ideal olan ürün tedarik yöntemini belirlemek için şu sorularla başlayın:
- Üründe özelleştirmek istediğiniz parçalar var mı?
- Yeni envantere yatırım yapmak için ne kadar sermayeniz var?
- Sipariş karşılama veya depolama vb. operasyonlarınızın diğer kısımlarında dış kaynak kullanmanız gerekecek mi?
- Rakipleriniz ürünleri nasıl tedarik ediyor?
- Tedarikçi veya kaynak bulma yönteminde sorunlar yaşanırsa, acil durum planınız nedir?
- İşinizi nasıl ölçeklendireceksiniz?
Seçmek istediğiniz tedarik şekline göre işinizin işleme şekli de değişecektir. Dilerseniz birden fazla tedarik yöntemi kullanabilirsiniz.
5. Benzersiz satış teklifinizi (USP) belirleyin
Benzersiz satış teklifiniz (USP), ürününüzün ortaya koyduğu özellikler, faydalar ve çözümlerdir. İnsanların neden sizin markanızı tercih etmesi gerektiğini belirlemek, rakipleriniz arasından sıyrılmanız açısından çok önemlidir.
Ayrıca benzersiz satış teklifinizi şu tür faktörlere göre oluşturabilirsiniz:
- Fiyat
- Kalite
- Stil
- İşlev
- Demografi
- Coğrafya
Benzersiz satış teklifiniz, rekabette öne çıkmanıza yardımcı olmanın yanı sıra, ürünleri konumlandırmanıza ve markanızı genel olarak nasıl şekillendireceğinize rehberlik etmelidir.
Ayrıca, sizinle aynı değerleri paylaşan şirketler ve influencer’lar ile iş birliği yapma fırsatları da sunar. Örneğin; çevre dostu ürünler satan bir şirket, çevreye duyarlı etkileyici kişiler ve bu alanla ilgili başka türden işletmelerle iş birliği yapabilir. Bu tarafların hepsi, doğrudan rekabet içinde olmadan, işlerini geliştirmek üzere doğal bir şekilde güçlü müttefiklere dönüşebilir.
6. Sağlam bir e-ticaret iş planı yazın
İşletmenize ait tüm temel detayları resmi bir e-ticaret iş planı hazırlayarak belgelendirin. Bu yazılı belge, işletmenizin nasıl işleyeceğini, yönetileceğini ve gelişeceğini açıkça tanımlamalıdır. Güçlü iş planları, ekibinizin uyum içinde kalmasını sağlar ve doğru iş ortaklarını ve yatırımcıları çekmenize yardımcı olur.
İş planına dahil edilen en temel öğeler:
- Üst düzey yöneticilerin özeti
- Şirket açıklaması
- Ürün ve hizmetler
- Pazar analizi
- Pazarlama ve operasyonlar planı
- Yönetim ve organizasyon
- Finansal tahminler
- Ekler
Sağlam bir iş planına sahip olmak, işinizin düzenli ve sistematik bir şekilde ilerlemesi için size rehberlik edebilir. Aynı zamanda uzun vadede performansınızı ölçüp değerlendirmenize ve şirketinizin daha da gelişerek kurumsal bir şirkete dönüşmesine yardımcı olabilir.
7. Bir e-ticaret işletme adı ve logosu seçin
Genel e-ticaret markalaşma stratejinizin bir parçası olarak, bir işletme adı üzerinde karar kılın.
Buna seçeneklerin bir listesini oluşturarak başlayabilirsiniz. Anahtar kelime araştırması yapabilir, nişinizle ilgili isimler seçebilir veya adınıza dikkat çekmek için alternatif yazım şekilleri deneyebilirsiniz. Yabancı bir isim arıyorsanız, şu anda İngilizce olarak çalışan ücretsiz işletme adı oluşturucumuzu deneyebilirsiniz.
Yaptığınız olası isimler listesinden eleme yaparak en sevdiklerinizi seçin. Seçtiğiniz isimlerle ilgili şu noktalara dikkat edin:
- Okunması, söylenmesi, hecelenmesi ve hatırlanması kolay olmalıdır
- İnternette aranması kolay olmalıdır
- Domain adı olarak müsait olmalıdır
- Başka bir işletme tarafından kullanılmadığını iyice kontrol edin
8. Bir e-ticaret platformu seçin ve web sitenizi oluşturun
Artık online satış siteniz aracılığıyla markanızı hayata geçirmeye hazırsınız. Kullanacağınız platformla ilgili olarak şu özellikleri düşünün:
- Profesyonel görünümlü, kişiselleştirilmesi kolay bir e-ticaret web sitesi oluşturucusu olmalıdır.
- Web sitenizi hem mobil hem de masaüstünde güvenilir ve yüksek performanslı bir şekilde sürdürebilmenizi sağlamalıdır
- Site arkası ofis işlemlerinizi basitleştirmeye, optimize etmeye ve otomatikleştirmeye yönelik araçları olmalıdır
- İşletmeniz için hem şimdi hem de gelecekte finansal açıdan mantıklı bir fiyatlandırma modeli sunmalıdır
Online satış mağazanızı tasarlamak için ipuçları:
- Ne sattığınız konusunda net olun – Tamamen yüksek kaliteli görseller ve stratejik metinler sağlayarak müşterilerin işletmenizi ve ürünlerinizi anlamasını kolaylaştırın.
- SEO'ya öncelik verin - Ürünlerinizin Google ve diğer arama motorlarında sıralamada üste çıkmasını sağlamak için ideal e-ticaret SEO uygulamalarını inceleyin.
- Basit Eylem Çağrıları (CTA) kullanın - Kafa karıştırıcı bir kullanıcı deneyiminden kaçınmak için "Şimdi Alışveriş Yapın" veya "Hemen Satın Alın" gibi harekete geçiricen net mesajlar kullanın.
- E-ticaret sitenizin iyi yapılandırılmış olmasını sağlayın - Kullanışlı bir gezinme çubuğu, müşterilerin önemli ürün sayfalarını bulmasına yardımcı olur. Birden çok öğe veya kategori satıyorsanız, kolay göz atılabilmesi için alt menüler ve ürün koleksiyonları oluşturmayı düşünün.
- Yüksek kaliteli görseller kullanın - Markanızı en iyi şekilde sergileyen temiz, tutarlı ürün fotoğrafları çekmeye odaklanın. Görsellerin kullanımı ve renk seçimleri konusunda tutarlı bir yaklaşım sergilemeye dikkat edin.
- Kullanıcı tarafından oluşturulan içerikleri (UGC) sergileyin – Artık neredeyse hepimiz internetten bir ürün satın alırken yorumlara bakmadan edemiyoruz. Siz de e-ticaret web sitenizde müşteri değerlendirmelerini ve siteye geri dönmeyi artırabilecek diğer sosyal referansları cazip kılmanın ve göstermenin yollarını düşünün.
9. E-ticaret finansmanınızı yönetin
E-ticaret işine nasıl başlayacağınızı öğrendikten sonra, işinizin gelişmesini sağlamak için e-ticaret para yönetimi ile ilgili püf noktalarını dikkate alın.
İş finansmanınızı planlarken göz önünde bulundurmanız gereken birkaç husus vardır:
- Yinelenen maliyetleri hesaba katın
- Pazarlama masrafları için bütçe ayırın
- Sezonluk planlar yapın
- Rakiplerinizin fiyatlarından haberdar olun
- Kanıtlanmış envanter yönetimi stratejilerini kullanın
- İadeler için kenara yeterli miktarda para ayırın
- Nakliye maliyetlerini en aza indirin
- Ürün faturalandırmasını iyice anlayın
- İptal ve iadeleri nasıl halledeceğinizi bilin
Maliyetleri azaltmak, markanızın itibarını korumak ve müşteri memnuniyetini artırmak için iadeleri minimumda tutmak önemlidir. Doğru iade politikasını seçmek ve bunu sitenizde kolay erişilebilir bir yerde yayınlamak, uzun vadede büyük faydalar sağlayacaktır.
10. Bir pazarlama planı oluşturun
Satışlarınızı artırmak için e-ticaret pazarlama stratejinizi güçlendirmenin birçok yolu vardır. E-posta pazarlama, içerik pazarlaması veya influencer pazarlaması gibi pazarlama yöntemlerini denemeye karar verin.
Hangi tekniklere yatırım yapacağınıza karar verirken şu ipuçlarına dikkat edin:
- Hiç durmadan, sürekli test edin. Pazarlama, sürekli deneyim gerektiren bir sanattır ve bilimdir. Bir promosyonun internet üzerinden satışları artırmaya yardımcı olup olmayacağını kendinize sorun. Daha verimli bir ödeme aracı, sepete eklenenlerin ödenme ihtimalini artırabilir mi? Bir blog yazısı daha fazla ürün satılmasına yardımcı olur mu? İnternet üzerinden ürün satmanın kanıtlanmış yollarını deneyin.
- Kârı ön planda tutun. Özellikle kurduğunuz işin ilk yılında kârlılığa ulaşmak ve bunu sürdürmek her zaman kolay değildir. Kâr oranlarınızın her zaman takibini yapmalısınız. Pazarlama taktiklerine yatırım yaparken kâr marjınızı nasıl hesaplayacağınızı bildiğinizden emin olun ve büyümeye ayak uydurmak için envanter satın alın.
- Müşteri yorumlarınızı takip edin. Olumlu müşteri yorumları, müşterilerde güven oluşturmaya, arama motoru sıralamalarında yükselmeye ve site trafiğini artırmaya yardımcı olur. Ana sayfanızda ve ürün sayfalarınızda değerlendirmeleri dikkat çeken bir yere koymayı düşünün.
- Çok kanallı bir yaklaşım düşünün. Çok kanallı e-ticaret yaklaşımı, ürünlerinizi online mağazanızın dışında da sattığınız anlamına gelir. Ek satış kanalları arasında sosyal medya, üçüncü taraf sanal pazar yerleri (Trendyol, N11 vb.), karşılaştırmalı alışveriş siteleri veya mobil uygulamalar yer alabilir. Her kanal, yeni müşteriler çekme potansiyeli sunar. Optimum sonuçlar için entegre bir çok kanallı perakende satış yaklaşımı düşünün.
- Müşteri deneyimini optimize edin. Ürün sayfalarınızı filtrelemekten ödeme deneyimini optimize etmeye kadar, sitenize daha fazla insan çekmeden önce müşteri deneyiminizin iyi bir durumda olduğundan emin olun. Ayrıca sitenizin muhtemel site çökmelerine karşı da koruyan ve yeni trafiğin ağırlığı altında ezilmeyecek bir alt yapısı olduğundan emin olmanız gerekir.
- Kazanmak için kişiselleştirin. Günümüzde bazı müşteriler ürünlerinize rastgele göz atıyor, bazıları da paralarının karşılığını en iyi şekilde alma arayışında. Ama hepsinin önemsediği bir nokta, e-ticaret sitenizin onların ihtiyaçlarına göre tasarlanması. Sitenizi her bir müşteri için nasıl daha çekici hale getireceğinize dair fikirler için bazı e-ticaret kişiselleştirme örneklerine göz atın.
E-Ticaret İşinizi Hayata Geçirin
E-ticaret işinizi kurmaya hazır mısınız? İş modelinizi belirleyerek ve ürün araştırmanızı yaparak başlayın. Hazır olduğunuzda, profesyonel bir e-ticaret mağazası oluşturmak ve arka ofis araçları güçlü olan ve otomasyon sağlayan bir platform üzerinden faaliyet göstermek için Mağazanız için bir site nasıl kurulur bilmiyorsanız e-ticaret sitesi kurmak için gerekenler adlı yazımızı okuyabilirsiniz.